Updates

Follow the leader

Onlangs zat ik op een Amsterdams terras en viel mijn oog op een situatie die waarschijnlijk iedereen wel kent. Een groepje toeristen op een tour door de stad aangevoerd door een reisleider, duidelijk te herkennen aan in dit geval een in de lucht gestoken paraplu, maar dat had ook gerust een vlaggetje of ander opvallend item kunnen zijn. De toeristen volgden gedwee. Ze kijken naar de dingen waar de paraplu naar wijst en zijn zo gefocused om de reisleider te volgen dat ze rustig oversteken zonder ook maar op of om te kijken. Later wordt ook een rood stoplicht over het hoofd gezien, wat een bijna-ongeluk veroorzaakte. Toch wel bizar dat deze toeristen bij het uitstappen van de bus blijkbaar een deel van zichzelf hebben achtergelaten, want als ze niet achter deze paraplu hadden aangelopen hadden ze heel anders rondgelopen.

Helaas komt dit ook in bedrijven in meer of mindere mate voor. Onze taal legt de pijn daarin ook bloot: waar je leiders hebt, heb je volgers. En ‘mede’-werkers zullen vooral ergens aan mee-werken in plaats van zelf initiatief te nemen. Er zijn weinig leiders die willen dat hun ‘volgers’ hun vooral volgen en toch gebeurt het dat mensen een deel van hun capaciteit niet ‘aanzetten’, omdat ze in een ‘volg’-stand staan. Veelvoorkomende taal in bedrijven versterkt dit beeld: mensen betrekken, motiveren, informeren, enthousiasmeren…

Weerstand vanuit nieuw perspectief

In zijn speech uit 1910 onderscheid Theodore Roosevelt het verschil tussen mensen die ‘op de tribune’ zitten en ‘in de arena’ staan.“Het is niet de criticus die telt, niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt of wat de man van daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, zijn gezicht besmeurd met stof, zweet en bloed; die zich kranig weert; die fouten maakt en keer op keer tekortschiet, omdat dat nu eenmaal onvermijdelijk is. Die desondanks toch probeert iets te bereiken, die groot enthousiasme en grote toewijding kent; die zich helemaal geeft voor de goede zaak; Die als het meezit uiteindelijk de triomf van een grootste verrichting proeft en die, als het tegenzit en als hij faalt in elk geval grote moed heeft getoond.”

Vanaf de tribuneplek is het eenvoudig om kritiek of commentaar te hebben, is het comfortabel om alles van een afstandje te bekijken en af te wachten wat er gaat gebeuren. Dit gedrag wordt vaak getypeerd als weerstand, maar komt vooral doordat onze mind ons in onze comfort zone, en dus op de tribune wilt houden.

Fysiek zijn deze mensen helemaal aanwezig, maar een deel van hun capaciteiten zetten ze niet in. En toch krijgen zij goed betaald en vaak ook goede beoordelingen. Wat een verspilling van waarde in bedrijven! Nemen mensen zelf op de tribune plaats of laten leiders geen ruimte in de arena? De waarheid zal ergens in het midden liggen en per bedrijf verschillen. We hebben daarin wat te doorbreken.

Benut de creatieve energie van het team

In de huidige tijd waarin bedrijven onder druk staan van snelle start-ups, technologische ontwikkelingen, duurzaamheidsvraagstukken en klanten die hoge verwachtingen hebben, is het belangrijk om als bedrijf innovatief en vernieuwend te zijn. Daarvoor is de creatieve energie van het hele team nodig en niet alleen die van de leiders in de organisatie.

Succesvolle bedrijven van de toekomst hebben een cultuur en structuur waarin iedereen de vrijheid en verantwoordelijkheid krijgt om de beste versie van zichzelf in te zetten. En daarnaast te zorgen dat iedereen actief ‘in de arena’ staat en waarde toevoegt richting de missie van het bedrijf. In zo’n bedrijf is leiderschap naast een functie ook een rol; iedereen kan over een bepaald onderwerp leiderschap en verantwoordelijkheid nemen.

In mijn rol als expert in teamdynamiek denk ik graag mee met jouw bedrijf hoe jullie kunnen profiteren van de aanwezige waarde die ieder teamlid meebrengt.

Leave a Reply