Groeitips van Roos Schlikker

By | Updates | No Comments

Martine is op Clubhouse in gesprek met ondernemers. Dit keer: schrijfster, columniste en presentatrice Roos Schlikker. Dit zijn haar beste tips.

1. Keuzes maken op basis van de 3P’s
Als ‘people pleaser’ is het voor Roos een thema geweest om nee te leren zeggen. Aan de hand van haar eigen 3P’s: Pret, Prestige & Poen kan ze makkelijk besluiten of ze ergens ja of nee tegen zegt. Op dit moment is Pret, het werken met leuke mensen haar belangrijkste afweging. In het begin van haar ondernemerschap probeerde ze een goede mix te maken tussen Poen, opdrachten die helpen om de hypotheek te betalen en Prestige, opdrachten die je verder kunnen helpen.

2. Wees genereus
Roos gelooft niet in schaarste: “Hoe meer je deelt, hoe meer er ontstaat”. In het begin van haar ondernemerschap is haar zelfvertrouwen gegroeid door complimenten die ze kreeg van journalisten die ‘hoger op de ladder’ stonden. Nu is ze zelf in de fase dat ze wil doorgeven en ook ruimte wil maken voor de jonge generatie. Zo is ze mentor van een jonge schrijfster en deelt ze bewust complimenten uit aan de soms nog jonge redacteuren van bijvoorbeeld de 5-uur show. “Zorg ervoor dat je het niet alleen ziet en registreert, maar dat je het juist ook uit.”

3. Zorg voor denkruimte
Zorg dat je denkruimte echt als onderdeel van het werk ziet. En doe dat vooral niet achter de computer. Zelf springt ze daarvoor het liefste op de fiets, maar je kunt ook een ‘artist-date’ plannen zoals een vriendin van haar doet. Het lukt haar nu goed dat ze zich niet meer schuldig voelt als ze op de fiets zit en die denkruimte echt in te zetten.

4. Durf mee te bewegen op de flow van je energie
Roos schrijft alleen als ze inspiratie heeft. En dat betekent dat ze ook af en toe midden in de nacht haar bed uitgaat om te schrijven. Meebewegen op de flow van je energie lukt alleen als je ook voldoende ruimte inbouwt in je planning. Met het schrijven van haar wekelijkse column zorgt ze dat de eerste contouren al staan voor het weekend en heeft ze altijd nog een uitloop dag voor als het nog niet lukt. “Dit lukt mij nu ook beter, omdat ik kan vertrouwen op de ervaring dat het altijd zo werkt voor mij.”

5. Spring in het diepe
Roos is in haar ondernemerschap vaak gegroeid door in het diepe te springen. Bij haar werkt het zelfs nog zo dat ze niet zo bewust is waar ze bang voor is en vaak al is gesprongen voordat ze de twijfel kan toelaten. Zo ook het moment dat ze als presentatrice van de 5-uur show vlak voor de eerste uitzending zat en dat de twijfel toen toesloeg.


Clubhouse
is een social media platform met alleen audio. Hierdoor ontstaan er mooie dialogen en échte gesprekken. Dat is ook de reden dat ik fan ben van Clubhouse. Op dit moment is Clubhouse nog alleen voor iPhone en op uitnodiging. Wil je ook een uitnodiging ontvangen? Stuur mij dan een mail.

 

Kijk hier wanneer de volgende clubhouse sessie is gepland
en met welke ondernemer Martine in gesprek gaat
en praat zelf mee op Clubhouse.

Groeitips van Arne van Oosterom

By | Updates | No Comments

Martine is op Clubhouse in gesprek met ondernemers. Dit keer: Arne van Oosterom. Hij is creatief facilitator, trainer en spreker en was verantwoordelijk voor het internationale Design Thinking Network.

1. Blijf altijd zoeken
Zowel in zijn werk als ondernemer als ook in zijn kunstenaarschap blijft hij altijd zoeken naar het ultieme. “Op deze manier is het nooit saai en blijft het altijd uitdagend”. Ook legt Arne de lat hierin hoog om het altijd weer beter te doen door continu te blijven leren en te blijven herhalen. 

2. Geef waardevolle kennis
Arne heeft vanuit Design Thinking een groot internationaal netwerk opgericht. Zijn succes is mede te danken aan het feit dat hij altijd bezig is hoe hij anderen kan helpen en waarde kan geven. Hij heeft het vertrouwen dat het ooit in welke vorm dan ook wel weer iets goeds oplevert. Verwachtingen daarover laat hij zoveel mogelijk los, want het is altijd anders dan wat je zelf verwacht. “Be there and do the work” typeert dat goed. Ook het feit dat we op Clubhouse een internationale room hadden met mensen uit o.a. Amerika, Indonesië en Zwitserland is typerend voor Arne.

3. Vang signalen op
“Als ik merk dat ik ergens interesse in heb, dan onderzoek ik dat gevoel en vang ik zoveel mogelijk signalen op”. Arne gebruikt alle verschillende social mediakanalen om zoveel mogelijk gesprekken en discussies te voeren. Op die manier krijgt hij goed beeld van de trends die er spelen. Hij is overal en kijkt vervolgens wat wel of niet werkt. Tot op heden heeft Clubhouse hem positief verrast.

4. Visualiseer
De beste tip die Arne zelf heeft gekregen en ook altijd toepast is om eerst te gaan dromen en een beeld te visualiseren. “Maak de visualisatie heel concreet en beeld je in waar je bent, hoe het eruit ziet, met wie je bent. Hoe helderder je beeld is, hoe makkelijker je de juiste kant op wordt gestuurd.” Ook helpt zo’n helder beeld bij de volgende tip.

5. Zeg nee!
Het liefste zegt Arne overal ja op, dat zorgde ervoor dat hij de hele wereld over reisde en overal aan het werk was. Hierdoor was hij ook vaak moe was als hij thuis was en is hij ook in een burnout gekomen. Nu zegt hij vaker nee en zorgt hij voor een betere werk-privé balans.

 

 Clubhouse is een social media platform met alleen audio. Hierdoor ontstaan er mooie dialogen en échte gesprekken. Dat is ook de reden dat ik fan ben van Clubhouse. Op dit moment is Clubhouse nog alleen voor iPhone en op uitnodiging. Wil je ook een uitnodiging ontvangen? Stuur mij dan een mail.

 

Kijk hier wanneer de volgende clubhouse sessie is gepland
en met welke ondernemer Martine in gesprek gaat
en praat zelf mee op Clubhouse.

Ineke Hurkmans en haar groeitips

By | Updates | No Comments

Martine is op Clubhouse in gesprek met ondernemers. Dit keer: Ineke Hurkmans. Ze is het brein achter Jump Movement; een filosofie die samenkomt in een gespreksmethode die mensen in beweging brengt rondom een persoonlijke of collectieve ambitie.

1. Houd het simpel
Als Brabantse boerendochter groeide Ineke op met de gedachte: doe iets met niets. Ze leerde werken met wat voorhanden is. Ook in haar onderneming is Ineke gek op eenvoud. “Ik denk altijd: wat werkt, dat doet het. Wat niet werkt, doet het niet.” Haar tip? Keep it simple. Vraag jezelf continu af: hoe kunnen we het nóg eenvoudiger maken?

2. Zoom in
Ineke had twee ‘visitekaartjesmomenten’ in haar carrière. Momenten waarop ze dacht: wat staat er op mijn visitekaartje en doe ik dat nog steeds? Als consultant verdiende ze jarenlang veel geld, maar een goede omzet was niet het hogere doel. Iets voor een ander betekenen, is voor Ineke veel belangrijker. Zoom regelmatig in op jouw bijdrage.

3. Sluit aan bij een groep
In het begin van haar carrière was Ineke onzeker. Ze ging als franchisenemer aan de slag en dat bleek een goede zet. “Ik trok me op aan kanjers met jarenlange ervaring. Net als kinderen leerde ik door anderen na te doen. Pas daarna ontdekte en ontwikkelde ik mijn eigen stijl”, aldus Ineke.

4. Geef taken uit handen
Het uit handen geven van taken binnen je onderneming betekent ook het loslaten van je ‘kind’. En dat is moeilijk. Ineke: “Het was het spannendste in mijn ondernemerschap. Wat gaan anderen ermee doen? Het is makkelijker om zelf alles te regisseren. Inmiddels weet ik: door taken uit handen te geven, geef ik een ander ook ruimte om zich te ontwikkelen.”

5. Stel je oordeel uit
Een tip die je zowel zakelijk als privé kunt toepassen: stel je oordeel uit. Oordelen doen we allemaal. Het gebeurt in een split second. Soms is het beter om even niets te vinden, vertelt Ineke. “Als je je oordeel uitstelt, ontstaat er ruimte om verder te kijken. Het helpt je om een stapje terug te doen.” Vind je het lastig? Schrijf een herinnering in je agenda of hang een briefje op de spiegel.

6. Ga af op je onderbuikgevoel
Luisteraar Nathalie is al zeventien jaar ondernemer. Haar belangrijkste les? Ga bij grote beslissingen altijd af op je onderbuikgevoel. Spreker, trainer en schrijver Remco Claassen, haakt hierop aan. Hij benadrukt dat het volgen van je onderbuikgevoel lang niet zo makkelijk is. Remco had twee jaar lang een eenmanszaak naast zijn fulltimebaan voordat hij er helemaal voor durfde te gaan. Zijn tip: bouw een test-lab, waarin je vrijuit kunt experimenteren, voordat je alle zekerheden opgeeft. Op die manier kun je ontdekken of het écht bij je past.

 

Clubhouse is een social media platform met alleen audio. Hierdoor ontstaan er mooie dialogen en échte gesprekken. Dat is ook de reden dat ik fan ben van Clubhouse. Op dit moment is Clubhouse nog alleen voor iPhone en op uitnodiging. Wil je ook een uitnodiging ontvangen? Stuur mij dan een mail.

 

Kijk hier wanneer de volgende clubhouse sessie is gepland
en met welke ondernemer Martine in gesprek gaat
en praat zelf mee op Clubhouse.

Femke Hogema over jezelf blijven en werk uit handen geven

By | Updates | No Comments

Iedere week gaat Martine van den Hoed op Clubhouse in gesprek met ondernemers. Dit keer: trainer, auteur en spreker Femke Hogema. Ze haalde de Profit First-methode naar Nederland en helpt ondernemers een financieel gezond en winstgevend bedrijf neer te zetten. Dit zijn haar beste tips.

1. Blijf bij je blijheid
Nadat Femke een Amerikaans e-boek over de Profit First-methode las, wist ze: hier móet ik iets mee. Het maakte haar zo enthousiast dat ze meteen actie ondernam, bijvoorbeeld door een aantal domeinnamen te claimen. Als je een kans ziet, maar geneigd bent om in belemmeringen te denken, adviseert Femke: “Blijf bij je blijheid. Denk aan wat je energie geeft, niet aan alle beren op de weg.”

2. Kom in actie
Heb je een goed plan? Wacht niet op het ‘perfecte’ moment, maar kom gelijk in actie. ‘De enige route naar resultaat is actie’, zo luidt het motto van Femke. Succes komt nu eenmaal niet uit de lucht vallen. Durf te experimenteren, ook als je niet weet of het lukt. Sommige routes zijn succesvol, andere niet. Er is maar één manier om dat te ontdekken: gewoon doen.

3. Keer terug naar je waarom
Doorzetten – ook bij tegenslagen – is een belangrijke eigenschap van een succesvol ondernemer. Vind je het moeilijk om zo’n lange adem vol te houden? Keer dan terug naar ‘je grote waarom’. Stel jezelf regelmatig de vraag: waarom doe ik wat ik doe? Wat is mijn diepere missie? “Als je dát blijft voelen, zijn obstakels maar kleine beertjes op de weg”, aldus Femke.

4. Geef taken uit handen
Omdat het bedrijf van Femke maar bleef groeien, besloot ze taken uit handen te geven, bijvoorbeeld door het inhuren van een virtual assistant. Inmiddels bestaat haar team uit zes mensen. Haar grootste tip: draag één concreet bedrijfsonderdeel in z’n geheel over aan iemand anders. Inclusief de bijbehorende verantwoordelijkheden. Begin met een kleine taak, zoals het maken van facturen.

5. Luister naar je gevoel
Je gedachten zijn allesbepalend, ook op zakelijk gebied. Luister goed naar de stemmen en gedachten in je hoofd. In hoeverre zorgt jouw mindset voor een rem op je ondernemerschap? Probeer deze niet-helpende gedachten om te draaien naar iets positiefs.

6. Blijf jezelf
In het begin van haar carrière deed Femke er alles aan om een van de mannen te zijn. Inmiddels is ze helemaal zichzelf, ook als dat betekent dat ze daarmee bepaalde mensen afstoot. Femke: “Sommigen vinden me leuk en anderen niet. Dat is helemaal oké. Het feit dat mensen mij niet leuk vinden, is het bewijs dat ik mezelf durf te zijn.” Luisteraar Elke sluit zich daarbij aan. “De grootste valkuil is dat je een soort pizza margherita wil zijn; lekker voor iedereen. Mijn grootste tip? Beken kleur.”

Clubhouse is een social media platform met alleen audio. Hierdoor ontstaan er mooie dialogen en échte gesprekken. Dat is ook de reden dat ik fan ben van Clubhouse. Op dit moment is Clubhouse nog alleen voor iPhone en op uitnodiging. Wil je ook een uitnodiging ontvangen? Stuur mij dan een mail.

 

Kijk wanneer de volgende clubhouse sessie is gepland
en met welke ondernemer Martine in gesprek gaat
en praat zelf mee op Clubhouse.

Met je team op afstand

By | Updates | No Comments

Met alle ontwikkelingen rondom het Corona virus een actueel thema: 3 tips hoe je aan je team bouwt nu de meeste teams meer op afstand werken.

 

de Minuut van Martine

 

Meld je nu direct aan voor ‘De Minuut van Martine’

Feedback is zinloos

By | Updates | No Comments

In de nieuwste video een onderwerp wat in elk team naar voren komt: feedback geven. Zoek op google en je wordt overstroomd met zoekresultaten. En juist daarom de stelling: feedback is zinloos.

Ben je benieuwd naar onze aanpak hoe feedback trainingen wel zinvol zijn? Download dan de gratis tips.
Of bekijk direct onze trajecten hoe wij bedrijven helpen om het optimale te halen uit het uitspreken en feedback geven.

 

de Minuut van Martine

 

Meld je nu direct aan voor ‘De Minuut van Martine’